LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Pokud nemáte v deníčku fotku a chcete jí tam mít, klidně ji pošlete emailem.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Pískaři jsou zpět!
Nová kniha Medaile na chvíli o olympijském příběhu Adama Ondry
Nová kniha Lékaři na horách: neviditelní hrdinové

Závody
ČP obtížnost Brno (20.04)
Petrohradské Padání (26.04)
SP Salt Lake City (03.05)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Trojan 12371
3.Šindel 12356
Bouldry:
1.Stráník 11106
2.Volf 11103
3.Stráník 10775
Hory:
1.Groš 8102
2.Punčochář 6586
3.Černý 6536

Výsledky
SP Wujiang (12.04)
SP Čína (09.04)
AIX ÁDR BOULDER SESSION (09.03)

Deníčky
5548 lezců
1095615 cest
Nové přelezy:
Haus Gotte 8A
Jahodová D Xc
Un Día Lla 7c
Iron Maide 10-
Výlety Do Xa
Domino Xb
Vague Á La 7c
Pyromania 7c+
Liebe Ohne 9
Skurutí Bě Xb

Stěny
Rock 'n' Wall - Plzeň
Boulder Bar - Praha 7
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5

Prodejny
LANEX eshop - Bolatice
Lezec-shop.cz - Štěchovice
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Diskuse

Vložení přispěvku 
 padovy faktor a razova sila?05.03.2009
zdravim, mam dotaz ktery mozna nektere lidi udivi, ale ja nic teda nevyresil. zajimala by me spojitost mezi padovym faktorem a razovou silou... VIIM co je to razova sila a vim co je to padovy faktor, ale uz jsem se nikde nedovel jaka je spojitost mezi nim
 Re: padovy faktor a razova sila?05.03.2009
Pádový faktor: délka pádu:délka lana(v práci)=pádový faktor.
Př. jištění je rozmístěno po 2 m
  Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
...největší možný pádový faktor může být i mnohem větší než dva!!!;)
   Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
teraz feratisticke hratky snad radsej zanedbajme
 Re: padovy faktor a razova sila?05.03.2009
Myslim si ze sila ktera pusobi na lezce zavisi i na delce padu, nejen na padovem faktoru. Padovy fak
 Re: padovy faktor a razova sila?05.03.2009
Ale ten posledni link ktery uvadis je nejaky nesmysl. Jednak z tve strany - nejsou tam ruzne sily pr
  Re: padovy faktor a razova sila?05.03.2009
ted se na to divam, je tam popsan pad s faktorem 2 jednou se statickou odsedkou a pak dynamikou, mas
 Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Rázová sála je takový paskwill. Tedy z hlediska čisté fyziky. Je daný rychlostí padavky, jak je vyžr
  Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
a nezabudajte, ze pad z nulovej vysky sposobi zatazenie rovnajuce sa polovici hmotnosti lezca
   Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
???? Cooo???? :DD
    Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Diskuter M, ak nechapes toto zakladne fyzikalne tvrdenie, ktore sa da velmi jednoducho odvodit, poto
     Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Ano? Vazne? Tak sleduj co za blbost si napisal:
1) Z tzv.nulovej vysky by som chcel vediet ak
      Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Milý M., myslím, že jak si z diskutujících s oblibou střílíš ty, tak si tentokrát Autor vystřelil z
       Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
no bodaj by... ale ja mam vazne obavy ze to mohol mysliet vazne. A to uz by s nim bolo v tom pripade
      Re: padovy faktor a razova sila?07.03.2009
Prepacte, pomylil som sa v tej rychlosti, ako som pisal. Pad z nulovej vysky nesposobi polovicne, al
       Re: padovy faktor a razova sila?08.03.2009
Nerozumim vubec tomu cos napsal ale je pravda toto: Pokud lezec visi v lane (dole ho drzi jistic) ta
       Re: padovy faktor a razova sila?09.03.2009
no mariu! On to fakt myslel vazne s tym padom z nulovej vysky, co som hovoril? :o)))
        Re: padovy faktor a razova sila?09.03.2009
On to pise blbe ale mysli to mozna dobre - viz muj prispevek vyse. Zatizeni lana ale polovicni ani d
         Re: padovy faktor a razova sila?09.03.2009
on to mozno mysli dobre ale je mimo. :D
          Re: padovy faktor a razova sila?09.03.2009
Tak:-)
           Re: padovy faktor a razova sila?09.03.2009
inac ak sa hentaki ludia pohybuju volne po republike s diplomom zo strojariny, tak to odmietam cesto
            Re: padovy faktor a razova sila?22.09.2015
To, ze neco nechapes, neznamena, ze to neni. Pad z nulove vysky samozrejme existuje.
Zkusim t
             Re: padovy faktor a razova sila?22.09.2015
šest let čistej a už zase začal hulit :(
  Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Měla jsem chuť si to projít, ale radši se budu držet osvědčených zásad: 1. pod prvním vůbec nepadat
   Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
mudra kocka ;)
   Kocka a Winetou06.03.2009
Cus Kocko vod Jordana, fcera sem Ti psal majl, ale nepustil mi ho nakej Apache, tak Ti ho dneska pre
    Re: Kocka a Winetou06.03.2009
jemynacku, eliminovalI, to je vopravdicka vostuda, ale mel sem z CJ nekdy i za dva, fuckt!
    Re: Kocka a Winetou06.03.2009
Mejl dosel. Ted jestli dojde odpoved. Howg.
   Re: padovy faktor a razova sila?22.09.2015
Omluv mne opro neznalost, ale jak souvisí vyžranost lezce (jeho hmotnost) s rychlostí pádu?
 Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Razova sila je hodnota, ktora prislucha zachyteniu padu o konkretnom padovom faktore s danym zavazim
  Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
závislost síly na pádovém faktoru platí za následujících podmínek:
- leze ocelový špalek, kte
   Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Tak snad sa zhodneme aspon ze plati priama umera padovy faktor-razova sila, a tiez dlzka padu-razova
    Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
v něčem se shodneme, v něčem ne. dlžka pádu a rázová síla přímo úměrné nebudou, první derivace kladn
     Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Deža vý...
     Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Akym sposobom zvysuje dlzka padu razovu silu som vysvetlil v predoslom prispevku - suvisi s poctom z
      Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
Ani jedno Tvé předchozí tvrzení není pravda.
       Re: padovy faktor a razova sila?06.03.2009
bud vysvetli preconie resp ako to teda je, alebo bez na horu dolu...
        grafoMan06.03.2009
A to jsem si kdysi myslel, ze Kuba T. je grafoman ... sorry Kubo!
         Re: grafoMan06.03.2009
ano ano, dik, kazdy prejav uznania od sympatizantov potesi... :o))))
          Re: grafoMan06.03.2009
... to je zase debata... v reálným lezeckým životě přeci pádový faktor a rázová síla nijak nesouvisí
           Re: grafoMan06.03.2009
Skutocne? A z akej reality to medzi nas prichadzas prosim ta? :D
            Re: grafoMan06.03.2009
... napadáno :-))))))
             Re: grafoMan06.03.2009
tak pak asi blbě :o))
              Re: grafoMan06.03.2009
OK, tak zkusíme příklad z jinýho odvětví. Jedno auto jede rychlostí 100km/h. Určená brzdná dráha je
               Re: grafoMan09.03.2009
Trochu mi teda uniklo ako sa autom naraza do steny nulovou rychlostou... ale kedze tento naraz nenas
      DELKA PADU07.03.2009
myslim ze delka padu na velikost razove sily vliv nema protoze delka padu je vlastne zahrnuta v pado
       Re: DELKA PADU09.03.2009
bingo
       Re: DELKA PADU09.03.2009
Precitaj si co som pisal vyssie, a uvazuj: prideme pod urcitu cestu, a povieme si, ze chceme vyskusa
        Re: DELKA PADU09.03.2009
Aky je rozdiel medzi rovnakym padom v 2. a 6. dlzke?
         Re: DELKA PADU09.03.2009
ach jaj, ty si pripad... Ked je stand vyssie nad zemou tak mozes hadzat aj drzky ze sa padne pod sta
          Re: DELKA PADU09.03.2009
ale na to, aby si padol rovno do standu, nemusi liezt moc vysoko
           Re: DELKA PADU09.03.2009
aby si to pochopil, mas som namysli faktor 2, co vylezies nad stand, tolko padnes pod stand ...
            Re: DELKA PADU09.03.2009
neboj sa ja to chapem. Este je dobre pocitat s tym ze ked ten faktor bude 2 a nahodou na plnu dlzku
             Re: DELKA PADU09.03.2009
Drahy M., tvuj styl psani se mi vubec nelibi. Neustale nekoho napadas a delas z jinych lidi hlupaky.
              Re: DELKA PADU09.03.2009
ja ta nijako nenutim citat moje pripevky...
               Re: DELKA PADU09.03.2009
Ja vim, ze me nenutis. Jenze casto bych si rad k danemu tematu precetl nazory ostatnich. Problem je
                Re: DELKA PADU10.03.2009
Tvoj problem.
        Re: DELKA PADU09.03.2009
... ach jo, já vím, je to těžké pochopit... F=m*a => rázová síla nezávisí teoreticky ani na delce
         Re: DELKA PADU09.03.2009
někdy si nemůžeš prostě prokluz dovolit
rázová síla(konečná)
impulz síly (trvání špičk
         Re: DELKA PADU10.03.2009
Ano, teoreticky nezavisi. To som pisal uz hore. TEORETICKY...
Ten vzorec hore, sila rovna sa
          Re: DELKA PADU10.03.2009
Myslím, že tady končí veškerá diskuze..."a" je zrychlení, v tomto případě zpomalení tělesa
           Re: DELKA PADU10.03.2009
No dik, potreboval som vediet, ze si to takto myslel, pretoze aspon teraz vidno ako si sa netrafil -
 Re: padovy faktor a razova sila?10.03.2009
Ahoj,
trochu věcí je tady http://www.bealplanet.com/ portail-2006/index.php?page=facteur_chut
  Re: padovy faktor a razova sila?10.03.2009
Ten prvy odkaz je presne o com som cely cas hovoril, len to poznam iba v tlacenej forme.
Vyso
 Re: padovy faktor a razova sila?10.03.2009
Co to vzit ciste polopaticky?

Kdyz skocis bungee jumping na ocelovym lane, bude razov

 Stena ve Frymburku?04.03.2009
Na základě http://www.lezec.cz/clanky.php?key=7661 jsem se dnes pokusil proniknout na stěnu ve Sport Arena Lipno mezi Frymburkem a Lipnem n. V. ... a neúspěšně. Pro ty z Vás, kteří se tam v nejbližší době chystáte, radím si obstarat některý z dokladů, kte
 Re: Stena ve Frymburku?04.03.2009
To tam asi babka bude věčně sama:-D
  Re: Stena ve Frymburku?05.03.2009
jj to máš pravdu, ale když koukám kolik je ochotno platit za vstup k Hrozovi do mamuta, kde ani nesm
   Re: Stena ve Frymburku?06.03.2009
Přiznej se: že Ti Rebel Hroza ojel babu? :)
 Re: Stena ve Frymburku?05.03.2009
To je nějakej špatej vtip ne ?
  Re: Stena u Lipna?05.03.2009
Je to jen komerčně nekomerční stěna. Česky řečeno stěna pro místní holanďany, kteří si musí k tomu j
   Re: Stena u Lipna?05.03.2009
Chtělo by to zjistit, jestli na to šly peníze z nějakého fondu. Pokud jo, tak být místníma lezcema,
   Re: Stena u Lipna?05.03.2009
Instruktora pry zatim nemaji. Ale pokud bude casem vstup 300 + instruktor, tak to je na tu stenku sa
    Re: Stena u Lipna?05.03.2009
dyk tam mají hromadu skal, naco stenu a budejice kousek
 Re: Stena ve Frymburku?06.03.2009
Ta cena je hodně zběsilá, i když 360:6 už není vůbec moc (ovšem otázka je, jak ta stěna vypadá); nic

 stena v bansku03.03.2009
Cau nasel jsem na netu, ze by mela byt nejaka stenka/bouldr v blansku. Bohuzel nejake ofiko sranky, nebo lepsi info nemuzu sehnat. Nevite jestli funguje? diky
 Re: stena v bansku03.03.2009
sorry preklep stena v BLANSKU
  Re: stena v bansku03.03.2009
v takový prdeli?ani za 1000000 let
   Re: stena v bansku03.03.2009
zavšivený komunistický město
    Re: stena v bansku03.03.2009
v lažánkách ale tam to snad už nefunguje...jedině kuřim
 Re: stena v bansku03.03.2009
už aby to bylo!!!
  Re: stena v bansku03.03.2009
BĚŽTE DO PIČI
   Re: stena v bansku04.03.2009
ne ne, za tebou nepudem.
    Re: stena v bansku04.03.2009
To sou zase reakce, prosím o smazání těch inteligentů :) Jo stěna je v Lažánkách, ale nikdo se o ni
 Re: stena v bansku04.03.2009
No, stena v Blansku v Lazankach funguje. chodime tam o vikendech. je rozdelena do tri casti. prvni j
 Re: stena v bansku04.03.2009
No, stena v Blansku v Lazankach funguje. chodime tam o vikendech. je rozdelena do tri casti. prvni j
  Re: stena v bansku04.03.2009
fuck you fuck you vy piče blanenský zasraný zamrdaný vykurvený prasata z komunistické prdele,vyjeban
   Re: stena v bansku04.03.2009
Uz se ti ulevilo?
    Re: stena v bansku04.03.2009
Tak tomu asi nepomůže ani Chocholoušek ...
   Re: stena v bansku05.03.2009
ja ako nestrany sa pytam co ti na Blansku tak hrozne vadi?? priznaj nejaky curak z tade ti pretiahol
   Re: stena v bansku05.03.2009
ještě prosím, už jsem se tak dlouho nepobavil
   Re: stena v bansku05.03.2009
Chci veřejnou omluvu!!! Vem si příklad s Libora Uhra a začni se podle toho chovat. Ty zvíře jedno. K
    Re: stena v bansku06.03.2009
co ty chceš je mi uplně u prdele!-já ti můžu říct jedno-vyser si voko blbečku pojebanej do tlamy a c

 Matterhorn03.03.2009
Nebyl letos nekdo na matterhornu? Chystam se tam ted nekdy a budu rad za kazde info. moc dik popr. waloszekmilan@seznam.cz
 Re: Matterhorn03.03.2009
Základní informace o Matterhornu:

1) Matterhorn je jedním ze symbolů Švýcarska;
  Re: Matterhorn03.03.2009
Messner o stánku vypráví, ale při lezení s klientkou byl jeho přítomností na hřebeni značně překvape
   Re: Matterhorn03.03.2009
trochu si dovolím nesouhlasit s tím množstvím lidí
lezl jsem tam 31.8.2007 a byli jsem na cel
    Re: Matterhorn03.03.2009
se zbytkem ale musím souhlasit, teda až na ty noviny
     Re: Matterhorn03.03.2009
pokud budou podminky a sedne tam ten prasan tak vyrazim klidne za tyden
      Re: Matterhorn03.03.2009
Pokud chytnes dobre pocasi je hreben hornli od chaty takovou vychazkou do kopce s otcem kterej je sp
       Re: Matterhorn04.03.2009
Za tyden tam nikdo nepujde. Nejde srovnat vystup v lete a v zime. Pokud nasnezi, tak na 90% nebude a
      Re: Matterhorn03.03.2009
Pokud chytnes dobre pocasi je hreben hornli od chaty takovou vychazkou do kopce s otcem kterej je sp
  Re: Matterhorn04.03.2009
honzo - :o)))))) 1* Fakt som sa zasmial, dik.
(ale niektore cesty tam hadam su aj pekne, nie?
   Re: Matterhorn04.03.2009
Proto tam chci v zime a ne v lete
    Re: Matterhorn04.03.2009
Ale rataj ze tam bude zima :o)
     Re: Matterhorn04.03.2009
Mam toho dost vyleteno v alpach i neco v peru takze na zimu netrpim ale vyledavam ji. Vybaveni mam t
      Re: Matterhorn04.03.2009
Tak to se nám všem ulevilo!-)
       Re: Matterhorn04.03.2009
Stojim jen o dobre rady proto jsem se obratil tady....
        Re: Matterhorn04.03.2009
Robime vsetko co mozeme! :o)))
         Re: Matterhorn04.03.2009
V zime je Hornligrat paradni tura kdyz sou podminky, pocitej ale den na hornli, den na solvayku a de
          Re: Matterhorn04.03.2009
v zime ses na hornli chvilema zasypanej po krk. osobne vyzkouseno (no dobre, byl to zacatek kvetna,
          Re: Matterhorn04.03.2009
Kdo počítá s přespáním na Solvay, nechápe, o co jde. Tahle chatka je určená výhradně pro krátký odpo
           Re: Matterhorn04.03.2009
Nepocitam s prespanim na vrchni chate. nepovazuju to za vhodne a ciste!! ja tam jdu jen se zdarakem
            Re: Matterhorn04.03.2009
Jestli to chceš dát za týden sám a bez přespání na Solveyce tak to bude dost dobrý počin!Držím palce
             Re: Matterhorn04.03.2009
Jsme dva a cekame jen az sedne snih a budou hlasit dobre pocasi...pojedem tam tak na 10 dni chcem se
             Re: Matterhorn04.03.2009
Omlouvám se za pravděpodobně zbytečný dotaz začátečníka - píšeš o sólo výstupu (jedna osoba bez dalš
              Re: Matterhorn06.03.2009
Není to nic neobvyklého. Částé jsou při tom smrtelné nehody - ulomená převěj, lavina, pád do trhliny
            Re: Matterhorn04.03.2009
Tak to je tedy plán hodný chlapa :-) Hodně štěstí!
             Re: Matterhorn05.03.2009
Dik moc za veskere info....

 BD a Oakley03.03.2009
Co myslite, koupi nekdy nekdo to BD a Oakley nebo to tady bude jeste (dlouho) po Vanocich?:-)
 Re: BD a Oakley03.03.2009
myslim ze chlapec si povedal ze hlavou mur predsa len zburat ide, takze sa priprav ze to tu budes vi
 Re: BD a Oakley10.03.2009
Kauza nadobudla novy rozmer resp pointu - vid inzercia :o)))
  Re: BD a Oakley10.03.2009
Teda v zivote by me nenapadlo ze to pochopi vazne a odpovi mi, to me fakt dostal:-)) Juro - nic ve z
   Re: BD a Oakley10.03.2009
to bolo najlepsie - to som sa dneska strasne kosil. Normalne si mi zdvihol naladu, to bolo perfektne

 Pomoc s boulderem03.03.2009
Ahoj, chci se zeptat, jestli nemůžete doporučit něco, abych se naučil správně lézt. Začínáme s přítelkyní chodit na boulder, ale bohužel zde nemají instruktora ani žádné rady.

Pokud by jste něco měli, předem děkuju
 Re: Pomoc s boulderem03.03.2009
http://knihynainternetu.cz/ knihkupectvi-a-nakladatelstvi/zdravi/sport-a-fitness/ 29623-Ladislav-Vom
 Re: Pomoc s boulderem03.03.2009
A ještě lepší je (pokud máš tu možnost) začít chodit na jinou stěnku, kde instruktory mají (odkud js

 Alpy v breznu02.03.2009
Ahoj Lezci, poradte mi nejaky pekny kopec v Alpach ktery se da vylezt ted v breznu. Nebo nejakou turu v Alpach, cca na 3-4dny. Mam na to celkam 5dni i s cestou. Potrebuji jen nejakou inspiraci.....Dik
 Re: Alpy v breznu05.03.2009
zalezi jak tam chces vyslapnout, na sneznicich ti stejna tura zabere o dost vic casu nez na skialpec
 Re: Alpy v breznu05.03.2009
zkus prolistovat aktuální lidé a hory, je tam třeba okruh Tre Cime, vypadá to pěkně, nebo i jiný typ

 podvrh02.03.2009
mohl by mě tady autor tohoto fora prosím vymazat? někdo mě tu píše a jedná mým jménem děkuji Mirek přichystal
 Re: podvrh02.03.2009
doporucujem vytvorit si konto a prispievat tak (mi mozes verit, mam s tym bohate skusenosti :}

 mapy jihoafrické Republiky02.03.2009
Ahoj Lidi,
mám prosbu. Mohl byste mi někdo, kdo byl v JARu a to konkrétně v Dračích horách poskytnout nějaké informace a hlavně mapu postačující aspoň k naplánování. Kdyby byla ještě mapka použitelných silnic tak by to bylo supr.
Dík moc a a

 angela02.03.2009
i am a girllllll.....
 Re: angela02.03.2009
Tymto mi dovol menom tvorcov i navstevnikov lezca srdecne ti zagratulovat k tomuto objavu! Ver, ze t
  Re: angela02.03.2009
je to bot
   Re: angela02.03.2009
nehadz hned flintu do zita, mozno este odpovie... aj lozit ju este naucime, neboj :o)))
    Re: angela02.03.2009
A v lóži možná taky.

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846   847   848   849   850   851   852   853   854   855   856   857   858   859   860   861   862   863   864   865   866   867   868   869   870   871   872   873   874   875   876   877   878   879   880   881   882   883   884   885   886   887   888   889   890   891   892   893   894   895   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906   907   908   909   910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966   967   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978   979   980   981   982   983   984   985   986   987   988   989   990   991   992   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008   1009   1010   1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021   1022   1023   1024   1025   1026   1027   1028   1029   1030   1031   1032   1033   1034   1035   1036   1037   1038   1039   1040   1041   1042   1043   1044   1045   1046   1047   1048   1049   1050   1051   1052   1053   1054   1055   1056   1057   1058   1059   1060   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071   1072   1073   1074   1075   1076   1077   1078   1079   1080   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121   1122   1123   1124   1125   1126   1127   1128   1129   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140   1141   1142   1143   1144   1145   1146   1147   1148   1149   1150   1151   1152   1153   1154   1155   1156   1157   1158   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189   1190   1191   1192   1193   1194   1195   1196   1197   1198   1199   1200   1201   1202   1203   1204   1205   1206   1207   1208   1209   1210   1211   1212   1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221   1222   1223   1224   1225   1226   1227   1228   1229   1230   1231   1232   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247   1248   1249   1250   1251   1252   1253   1254   1255   1256   1257   1258   1259   1260   1261   1262   1263   1264   1265   1266   1267   1268   1269   1270   1271   1272   1273   1274   1275   1276   1277   1278   1279   1280   1281   1282   1283   1284   1285   1286   1287   1288   1289   1290   1291   1292   1293   1294   1295   1296   1297   1298   1299   1300   1301   1302   1303   1304   1305   1306   1307   1308   1309   1310   1311   1312   1313   1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321   1322   1323   1324   1325   1326   1327   1328   1329   1330   1331   1332   1333   1334   1335   1336   1337   1338   1339   1340   1341   1342   1343   1344   1345   1346   1347   1348   1349   1350   1351   1352   1353   1354   1355   1356   1357   1358   1359   1360   1361   1362   1363   1364   1365   1366   1367   1368   1369   1370   1371   1372   1373   1374   1375   1376   1377   1378   1379   1380   1381   1382   1383   1384   1385   1386   1387   1388   1389   1390   1391   1392   1393   1394   1395   1396   1397   1398   1399   1400   1401   1402   1403   1404   1405   1406   1407   1408   1409   1410   1411   1412   1413   1414   1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421   1422   1423   1424   1425   1426   1427   1428   1429   1430   1431   1432   1433   1434   1435   1436   1437   1438   1439   1440   1441   1442   1443   1444   1445   1446   1447   1448   1449   1450   1451   1452   1453   1454   1455   1456   1457   1458   1459   1460   1461   1462   1463   1464   1465   1466   1467   1468   1469   1470   1471   1472   1473   1474   1475   1476   1477   1478   1479   1480   1481   1482   1483   1484   1485   1486   1487   1488   1489   1490   1491   1492   1493   1494   1495   1496   1497   1498   1499   1500   1501   1502   1503   1504   1505   1506   1507   1508   1509   1510   1511   1512   1513   1514   1515   1516   1517   1518   1519   1520   1521   1522   1523   1524   1525   1526   1527   1528   1529   1530   1531   1532   1533   1534   1535   1536   1537   1538   1539   1540   1541   1542   1543   1544   1545   1546   1547   1548   1549   1550   1551   1552   1553   1554   1555   1556   1557   1558   1559   1560   1561   1562   1563   1564   1565   1566   1567   1568   1569   1570   1571   1572   1573   1574   1575   1576   1577   1578   1579   1580   1581   1582   1583   1584   1585   1586   1587   1588   1589   1590   1591   1592   1593   1594   1595   1596   1597   1598   1599   1600   1601   1602   1603   1604   1605   1606   1607   1608   1609   1610   1611   1612   1613   1614   1615   1616   1617   1618   1619   1620   1621   1622   1623   1624   1625   1626   1627   1628   1629   1630   1631   1632   1633   1634   1635   1636   1637   1638   1639   1640   1641   1642   1643   1644   1645   1646   1647   1648   1649   1650   1651   1652   1653   1654   1655   1656   1657   1658   1659   1660   1661   1662   1663   1664   1665   1666   1667   1668   1669   1670   1671   1672   1673   1674   1675   1676   1677   1678   1679   1680   1681   1682   1683   1684   1685   1686   1687   1688   1689   1690   1691   1692   1693   1694   1695   1696   1697   1698   1699   1700   1701   1702   1703   1704   1705   1706   1707   1708   1709   1710   1711   1712   1713   1714   1715   1716   1717   1718   1719   1720   1721   1722   1723   1724   1725   1726   1727   1728   1729   1730   1731   1732   1733   1734   1735   1736   1737   1738   1739   1740   1741   1742   1743   1744   1745   1746   1747   1748   1749   1750   1751   1752   1753   1754   1755   1756   1757   1758   1759   1760   1761   1762   1763   1764   1765   1766   1767   1768   1769   1770   1771   1772   1773   1774   1775   1776   1777   1778   1779   1780   1781   1782   1783   1784   1785   1786   1787   1788   1789   1790   1791   1792   1793   1794   1795   1796   1797   1798   1799   1800   1801   1802   1803   1804   1805   1806   1807   1808   1809   1810   1811   1812   1813   1814   1815   1816   1817   1818   1819   1820   1821   1822   1823   1824   1825   1826   1827   1828   1829   1830   1831   1832   1833   1834   1835   1836   1837   1838   1839   1840   1841   1842   1843   1844   1845   1846   1847   1848   1849   1850   1851   1852   1853   1854   1855   1856   1857   1858   1859   1860   1861   1862   1863   1864   1865   1866   1867   1868   1869   1870   1871   1872   1873   1874   1875   1876   1877   1878   1879   1880   1881   1882   1883   1884   1885   1886   1887   1888   1889   1890   1891   1892   1893   1894   1895   1896   1897   1898   1899   1900   1901   1902   1903   1904   1905   1906   1907   1908   1909   1910   1911   1912   1913   1914   1915   1916   1917   1918   1919   1920   1921   1922   1923   1924   1925   1926   1927   1928   1929   1930   1931   1932   1933   1934   1935   1936   1937   1938   1939   1940   1941   1942   1943   1944   1945   1946   1947   1948   1949   1950   1951   1952   1953   1954   1955   1956   1957   1958   1959   1960   1961   1962   1963   1964   1965   1966   1967   1968   1969   1970   1971   1972   1973   1974   1975   1976   1977   1978   1979   1980   1981   1982   1983   1984   1985   1986   1987   1988   1989   1990   1991   1992   1993   1994   1995   1996   1997   1998   1999   2000   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016   2017   2018   2019   2020   2021   2022   2023   2024   2025   2026   2027   2028   2029   2030   2031   2032   2033   2034   2035   2036   2037   2038   2039   2040   2041   2042   2043   2044   2045   2046   2047   2048   2049   2050   2051   2052   2053   2054   2055   2056   2057   2058   2059   2060   2061   2062   2063   2064   2065   2066   2067   2068   2069   2070   2071   2072   2073   2074   2075   2076   2077   2078   2079   2080   2081   2082   2083   2084   2085   2086   2087   2088   2089   2090   2091   2092   2093   2094   2095   2096   2097   2098   2099   2100   2101   2102   2103   2104   2105   2106   2107   2108   2109   2110   2111   2112   2113   2114   2115   2116   2117   2118   2119   2120   2121   2122   2123   2124   2125   2126   2127   2128   2129   2130   2131   2132   2133   2134   2135   2136   2137   2138   2139   2140   2141   2142   2143   2144   2145   2146   2147   2148   2149   2150   2151   2152   2153   2154   2155   2156   2157   2158   2159   2160   2161   2162   2163   2164   2165   2166   2167   2168   2169   2170   2171   2172   2173   2174   2175   2176   2177   2178   2179   2180   2181   2182   2183   2184   2185   2186   2187   2188   2189   2190   2191   2192   2193   2194   2195   2196   2197   2198   2199   2200   2201   2202   2203   2204   2205   2206   2207   2208   2209   2210   2211   2212   2213   2214   2215   2216   2217   2218   2219   2220   2221   2222   2223   2224   2225   2226   2227   2228   2229   2230   2231   2232   2233   >>>  
 
     
...nové příspěvky
 padovy faktor a razova sila?
zdravim, mam dotaz ktery mozna nektere lidi udivi, ale ja nic teda nevyresil. zajimala by me spojitost mezi padovym faktorem a razovou silou... VIIM co je to razova sila a vim co je to padovy faktor, ale uz jsem se nikde nedovel jaka je spojitost mezi nimi. na netu je pouze pospsan faktor a pak je tam jako mimochodem pripsano ze na jistici bod pusobi takova a takova sila a na lezce takova a takova jak ji vypocetli? podle jakeho vzorce? na techto strankach http://www.horolezeckametodika.cz/ jsem se docetl ze pokud je padovy faktor stejne veliky je stejne velika i razova sila a je jedno jak je pad dlouhy, delka padu ovlivnuje jen casovy ucinek sily na lezce(doba kdy je lano hned po padu propinano). takze vlastne ze sila je stejna jen pusobi po delsi cas.
A na uplne jinych strankach se dozvim ze pri stejnem padovem faktoru byly sily uplne rozlisne viz. http://horolezeni.wz.cz/lana_padovy_faktor.htm  pady se lisisily pouze delkou padu. Jak tomu mam rozumet?? co je spravne?
cerv16:43:40 05.03.2009
odpovědět 
 Re: padovy faktor a razova sila?
Pádový faktor: délka pádu:délka lana(v práci)=pádový faktor.
Př. jištění je rozmístěno po 2 metrech cvaknu třetí jištění jsem tedy v 6metrech lezu dál dolezu ke čtvrtému jsem v 8metrech a spadnu. Délka pádu 4m(2.2m). délka lana 8m (4.2m).
4:8=0.5 Pádový faktor 0.5. Nejviší možný pádový faktor je 2 při kterém hrozí i zlomení páteře.

Rázová síla je to síla která působí na lezce při pádu tato síla je rozdělena na lezce a postupové jištěni(karabiny)lano tuto sílu "pohltí" a tím je pád měkkčí.Pokud spadneme do prvního jištění a máme malou delku lana tak je pád tvrdší protože nepohltí tolik síly jako když spadneme do vice jištění a tím i do většího lana v práci.

Lano v práci je ten kus lana který vede od jistící pomůcky jističe k uzlu lezce.


Filip18:00:48 05.03.2009
odpovědět 
  Re: padovy faktor a razova sila?
...největší možný pádový faktor může být i mnohem větší než dva!!!;)
Harwy13:48:38 06.03.2009
odpovědět 
   Re: padovy faktor a razova sila?
teraz feratisticke hratky snad radsej zanedbajme
M.13:54:52 06.03.2009
odpovědět 
 Re: padovy faktor a razova sila?
Myslim si ze sila ktera pusobi na lezce zavisi i na delce padu, nejen na padovem faktoru. Padovy faktor je podle me precenovana velicina, neni jedina urcujici pro charakterizaci padu. Zkusim o tom najit nejake info nebo mereni.
H20:19:26 05.03.2009
odpovědět 
 Re: padovy faktor a razova sila?
Ale ten posledni link ktery uvadis je nejaky nesmysl. Jednak z tve strany - nejsou tam ruzne sily pri stejnem padovem faktoru jak pises. Ale to co tam oni pisou ty razove sily - 9kN atd -jsou jen nejake hrube odhady treba jak "prumerne pro typicka lana" nebo ja nevim kde to vzali - nejde v zadnem pripade spocitat razova sila jenom z padoveho faktoru, delky padu apod.
H20:26:46 05.03.2009
odpovědět 
  Re: padovy faktor a razova sila?
ted se na to divam, je tam popsan pad s faktorem 2 jednou se statickou odsedkou a pak dynamikou, mas pravdu prehledl jsem to, prutaznost lana ma urcite rozhodujici vliv na razovou silu. ale stejne vztah nebo nejaky vzorce pro vypocet razove sily je mi utajen...
cerv21:53:06 05.03.2009
odpovědět 
 Re: padovy faktor a razova sila?
Rázová sála je takový paskwill. Tedy z hlediska čisté fyziky. Je daný rychlostí padavky, jak je vyžranej a těžkej a bacha, další rovnocenný faktor - jak se rychle zastaví. No, a jak se rychle zastaví, to záleží na pružnosti lana. A také na tom, jak se mu zařízne sedák do bachoru, kolik je tření v karablbinách, kolik mu dá jistič prokluz a kolik to s jističem trhne... i na slapových silách měsíce, ale ty už jde opravdu zanedat :-) Tedy je to nespočítatelný, to se může jedině změřit, zprůměrovat a šmytec.
Dag06:06:33 06.03.2009
odpovědět 
  Re: padovy faktor a razova sila?
a nezabudajte, ze pad z nulovej vysky sposobi zatazenie rovnajuce sa polovici hmotnosti lezca
Autor06:39:09 06.03.2009
odpovědět 
   Re: padovy faktor a razova sila?
???? Cooo???? :DD
M.07:03:52 06.03.2009
odpovědět 
    Re: padovy faktor a razova sila?
Diskuter M, ak nechapes toto zakladne fyzikalne tvrdenie, ktore sa da velmi jednoducho odvodit, potom vsetky tvoje siahodlhe "odborne" odpovee plavaju na vode
Autor12:27:52 06.03.2009
odpovědět 
     Re: padovy faktor a razova sila?
Ano? Vazne? Tak sleduj co za blbost si napisal:
1) Z tzv.nulovej vysky by som chcel vediet ako sa pada, kedze nie je kam asi, ze....
2) Je malo pravdepodobne ze akykolvek pad sposobi zatazenie rovnajuce sa polovici hmotnosti padajuceho telesa, pretoze ked teleso prosto len zavesime na lano (bez akehokolvek padu) tak bude na toto lano posobit celou svojou hmotnostou, a nie polovicou. Pripadny (akykolvek) pad toto zatazenie este zvysi.

Cize tvoja logika zostala prosim ta kde, prehulil si si ju? :DD

A pozri si laskave aspon zakladne pojmy z uciva fyziky 1. a 2. stupna zakladnych skol, az potom tu nieco postuj, lebo vyjadrovanie mas na urovni petrzalskeho priaznivca hip-hopu :D
M.12:38:41 06.03.2009
odpovědět 
      Re: padovy faktor a razova sila?
Milý M., myslím, že jak si z diskutujících s oblibou střílíš ty, tak si tentokrát Autor vystřelil z tebe.
honza13:19:53 06.03.2009
odpovědět 
       Re: padovy faktor a razova sila?
no bodaj by... ale ja mam vazne obavy ze to mohol mysliet vazne. A to uz by s nim bolo v tom pripade vazne. ;)
M.13:23:35 06.03.2009
odpovědět 
      Re: padovy faktor a razova sila?
Prepacte, pomylil som sa v tej rychlosti, ako som pisal. Pad z nulovej vysky nesposobi polovicne, ale dvojnasobne zatazenie v lane.
Je klasicky priklad na strojarine (myslim tym Strojnicku fakultu), napr. v predmete Pruznost a pevnost.
Kedysi sa to tu uz na tomto fore spominalo.
(http://www.lezec.cz/clanek.php?key=3494)
alebo to najdes napr. v 8. lekcii Raz
(Pád z nulové výšky
V případě h=0 je podle vztahu (8.4) dynamický koeficient = 2)
zdroj- http://artax.karlin.mff.cuni.cz /~sidlof/vyuka/LA1/Materialy%20k%20prednaskam %20(cesky)/8_lekce_Raz_071104_AnP.pdf

Tak toto je petrzalsky hip-hop...
09:03:18 07.03.2009
odpovědět 
       Re: padovy faktor a razova sila?
Nerozumim vubec tomu cos napsal ale je pravda toto: Pokud lezec visi v lane (dole ho drzi jistic) tak zatizeni expresky ve ktere visi je dvojnasobne nez by odpovidalo hmotnosti lezce. Lano je vsak zatizene normalne, nikoliv dvojnasobne. To vse plati samozrejme i pri padu - expreska je vzdy zatezovana vice (az 2x) ze by "mela byt" ciste podle razove sily. (vse je za predpokladu ze lano ma expresce male treni, coz samozrejme ve skutecnosti neni uplne pravda)
H22:08:43 08.03.2009
odpovědět 
       Re: padovy faktor a razova sila?
no mariu! On to fakt myslel vazne s tym padom z nulovej vysky, co som hovoril? :o)))
M.10:26:10 09.03.2009
odpovědět 
        Re: padovy faktor a razova sila?
On to pise blbe ale mysli to mozna dobre - viz muj prispevek vyse. Zatizeni lana ale polovicni ani dvojnasobne urcite neni.
H11:45:03 09.03.2009
odpovědět 
         Re: padovy faktor a razova sila?
on to mozno mysli dobre ale je mimo. :D
M.12:53:48 09.03.2009
odpovědět 
          Re: padovy faktor a razova sila?
Tak:-)
H13:00:24 09.03.2009
odpovědět 
           Re: padovy faktor a razova sila?
inac ak sa hentaki ludia pohybuju volne po republike s diplomom zo strojariny, tak to odmietam cestovat v osobnych automobiloch, autobusoch, vlakoch aj na lodiach, a vobec sa pohybovat v blizkosti mostov a letovych drah vsetkeho druhu... :DD
M.13:50:03 09.03.2009
odpovědět 
            Re: padovy faktor a razova sila?
To, ze neco nechapes, neznamena, ze to neni. Pad z nulove vysky samozrejme existuje.
Zkusim to pomalu - pokud mas teleso na vodorovne podlozce a zacnes na nej postupne zvysovat silu v opacnem smeru, nez pusobi gravitace, zacne o tuto silu klesat jeho pusobeni na podlozku. Ve chvili, kdy zvedaci sila vyrovna tihu telesa, prestane teleso pusobit na podlozku, nicmene se jeste nezvedne. Tzn. je v nulove vysce. Pokud v tuto chvili teleso nahle uvolnis (volny pad), pada z nulove vysky a dynamicky pusobi na podlozku skutecne silou rovnajici se dvojnasobku jeho tihy.
rhcpepik11:10:51 22.09.2015
odpovědět 
             Re: padovy faktor a razova sila?
šest let čistej a už zase začal hulit :(
d.12:29:42 22.09.2015
odpovědět 
  Re: padovy faktor a razova sila?
Měla jsem chuť si to projít, ale radši se budu držet osvědčených zásad: 1. pod prvním vůbec nepadat 2. první jištění dát co nejdřív 3. do prvního radši nepadat 4. nežrat tolik, ať nelítám tak rychle :-)
Kočka08:29:16 06.03.2009
odpovědět 
   Re: padovy faktor a razova sila?
mudra kocka ;)
M.11:48:23 06.03.2009
odpovědět 
   Kocka a Winetou
Cus Kocko vod Jordana, fcera sem Ti psal majl, ale nepustil mi ho nakej Apache, tak Ti ho dneska preposilam s mnohem vetsim padlovym traktorem, nebyl sice moc dulezitej (majl) ale i tak doufam ze Apac bude prorazen. Dej vedet zda dosel a vostatni si cvokejte vsechna jisteni byste eliminovaly vsechny zly sily pozemsky.
laco14:29:52 06.03.2009
odpovědět 
    Re: Kocka a Winetou
jemynacku, eliminovalI, to je vopravdicka vostuda, ale mel sem z CJ nekdy i za dva, fuckt!
14:34:00 06.03.2009
odpovědět 
    Re: Kocka a Winetou
Mejl dosel. Ted jestli dojde odpoved. Howg.
Kočka15:59:12 06.03.2009
odpovědět 
   Re: padovy faktor a razova sila?
Omluv mne opro neznalost, ale jak souvisí vyžranost lezce (jeho hmotnost) s rychlostí pádu?
11:25:03 22.09.2015
odpovědět 
 Re: padovy faktor a razova sila?
Razova sila je hodnota, ktora prislucha zachyteniu padu o konkretnom padovom faktore s danym zavazim (hmotnost + povaha, ine je kovove zavazie ine ludske telo) danym lanom.

Teoreticky je mozne ze rozne dlhe pady s rovnakym padovym faktorom, rovnakym typom lana a rovnakym zavazim sposobia rovnaku hodnotu razovej sily. Teoreticky. Ale ak sa pytas pretoze lezies a nechces zacat vyrabat svoje vlastne lano, tak na tieto abstraktne konstrukcie pokojne zabudni, pretoze v reale sa veci odohravaju inak, cim viac isteni je medzi prvolezcom a isticom tym menej su casti lana medzi poslednym postupovym istenim smerom k isticovi namahane, takze ten padovy faktor je v skutocnosti vyssi nez by zodpovedalo tomu zakladnemu teoretickemu vzoceku.
M.07:14:54 06.03.2009
odpovědět 
  Re: padovy faktor a razova sila?
závislost síly na pádovém faktoru platí za následujících podmínek:
- leze ocelový špalek, kterému se sedák nezařízne. v praxi se sedák zařízne a tak procento energie pohlcované lanem s délkou pádu roste.
- lano je vedeno ideálně a nekličkuje v jištěních
- a hlavně to předpokládá lineární sigmaepsilon (respektive síla/relativní prodloužení) diagram lana.
ale plusmínusautobus to nakonec platí. nebo se aspoň vyplatí tomu věřit a chovat se, jako kdyby to byla pravda. rozhodně se tím nic nezkazí.
Lukas B.07:26:06 06.03.2009
odpovědět 
   Re: padovy faktor a razova sila?
Tak snad sa zhodneme aspon ze plati priama umera padovy faktor-razova sila, a tiez dlzka padu-razova sila, aj hmotnost lezca-razova sila, aj priemer lana-razova sila, aj nepriama umera kvalita materialu lana-razova sila....
M.08:26:22 06.03.2009
odpovědět 
    Re: padovy faktor a razova sila?
v něčem se shodneme, v něčem ne. dlžka pádu a rázová síla přímo úměrné nebudou, první derivace kladná a druhá záporná, bych řekl.
kvalitu lana bych do toho netahal.
tahal bych do toho stáří lana a jeho opotřebovanost či vytahanost.
Lukas B.10:57:06 06.03.2009
odpovědět 
     Re: padovy faktor a razova sila?
Deža vý...
Radek J.10:59:49 06.03.2009
odpovědět 
     Re: padovy faktor a razova sila?
Akym sposobom zvysuje dlzka padu razovu silu som vysvetlil v predoslom prispevku - suvisi s poctom zapnutych isteni (dobre, mozeme tomu hovorit aj nie dlzka padu ale pocet predchadzajucich postupovych isteni...)
A ked nie rastuca kvalita materialu lana znizuje padovu silu, tak specialne pre teba tomu mozeme hovorit predajna cena (ak budeme predpokladat ze cena kvalitnejsieho lana by mala byt vyssia, co by snad mala :o), pretoze ak si vsimnes, drahsie lana urciteho priemeru zvyknu mat nizsiu razovu silu ako low end.
M.11:47:43 06.03.2009
odpovědět 
      Re: padovy faktor a razova sila?
Ani jedno Tvé předchozí tvrzení není pravda.
Kuba Turek12:01:52 06.03.2009
odpovědět 
       Re: padovy faktor a razova sila?
bud vysvetli preconie resp ako to teda je, alebo bez na horu dolu...
M.12:40:01 06.03.2009
odpovědět 
        grafoMan
A to jsem si kdysi myslel, ze Kuba T. je grafoman ... sorry Kubo!
Radek J.13:46:41 06.03.2009
odpovědět 
         Re: grafoMan
ano ano, dik, kazdy prejav uznania od sympatizantov potesi... :o))))
M.13:53:34 06.03.2009
odpovědět 
          Re: grafoMan
... to je zase debata... v reálným lezeckým životě přeci pádový faktor a rázová síla nijak nesouvisí
berny14:52:10 06.03.2009
odpovědět 
           Re: grafoMan
Skutocne? A z akej reality to medzi nas prichadzas prosim ta? :D
M.14:53:55 06.03.2009
odpovědět 
            Re: grafoMan
... napadáno :-))))))
berny15:19:43 06.03.2009
odpovědět 
             Re: grafoMan
tak pak asi blbě :o))
M.15:21:49 06.03.2009
odpovědět 
              Re: grafoMan
OK, tak zkusíme příklad z jinýho odvětví. Jedno auto jede rychlostí 100km/h. Určená brzdná dráha je 100m. Toto auto narazí na konci brzdné drahy do zdi a získá tím rychlost 0km/h. Druhé auto jede taky 100km/h a začne brzdit na začátku brzdné dráhy a na jejím konci má také rychlost 0km/h. Chceš mi tvrdit, že rázová síla na řidiče je v obou případech stejná? Samozřejmě uvažuju stejné podmínky v obou pokusech...
berny15:37:51 06.03.2009
odpovědět 
               Re: grafoMan
Trochu mi teda uniklo ako sa autom naraza do steny nulovou rychlostou... ale kedze tento naraz nenastane, tak ak je priebeh spomalenia v oboch pripadoch zhodny, bude aj sila posobiaca na vodicov zhodna. Nie?
M.10:31:26 09.03.2009
odpovědět 
      DELKA PADU
myslim ze delka padu na velikost razove sily vliv nema protoze delka padu je vlastne zahrnuta v padovem faktoru a to je jen pomer, takze zaroven zalezi na aktivni delce lana. co se mi zda logicke je ze delka padu jen zvetsuje casovy usek kdy je lano namahano pri brzdeni padu... tedy casovy ucinek sily na lezce a postupove jisteni...
cerv09:47:44 07.03.2009
odpovědět 
       Re: DELKA PADU
bingo
12:07:50 09.03.2009
odpovědět 
       Re: DELKA PADU
Precitaj si co som pisal vyssie, a uvazuj: prideme pod urcitu cestu, a povieme si, ze chceme vyskusat, ci bude razova sila rovnaka, ked jeden a ten isty lezec absolvuje 2 rozne dlhe pady s tym istym lanom v tejto ceste s tym, ze dodrzime podla znameho vzorca konstantnu hodnotu padoveho faktora. V ceste je istenie kazde 3 metre, a istenia nie su v jednej linii.
Padovy faktor nech ma hodnotu 0.666. Lezec najprv vylezie k 3. postupovemu isteniu vo vyske 9 m ktore uz nezapne, odskoci do druheho istenia, cize dlzka padu (bez predlzenia) je 6 m, aktivna dlzka lana 9 m. Lano prechadza cez karabinu v druhom isteni a okrem toho este cez jedno medziistenie, cize trenie v karabinach medzi isticom a poslednym cvaknutym istenim je pomerne nizke, takmer celych 9 m rovnomerne pruzi a pad bol zachyteny pomerne makko.
Druhy pad je do 7meho istenia (posledne cvaknute, vo vyske 21 m) lezec idskoci meter nad 9. istenim (presne z vysky 28 m, cize teoreticka dlzka padu 14 m - nezapocitane predlzenie lana, v skutocnosti bude pad pri 70 kg lezcovi cca 18-20metrovy. Teoreticky padovy faktor znova 0.666). Rozdiel bude citit aj istic - lano prechadza okrem poslednej karabiny v 7. isteni este dalsimi siestimi, ktore sposobuju trenie nasledkom coho pruzia useky lana medzi isteniami postupne od posledneho zapnuteho istenia smerom k isticovi vzdy o nieco menej, cize pad bude pre lezca tvrdsi nez predosly pripad (hoci hodnota razovej sily stale daleko menej nez co ludske telo unesie, lebo stand je este na zemi a padovy faktor sa ani nepriblizuje 1). Rozdiel pociti aj istic, musi vynalozit minimalnu silu aby lano v istiacej pomocke udrzal.

Ovela veselsie by bolo skusat vacsi padovy faktor vo viacdlzkovej ceste so standami niekde vyssie. Ale neviem ci ma pre objasnenie tohto zmysel pokusat certa...

Nic z popisaneho neodporucam skusat (hlavne nie liezt nad istenia a necvakat ich) - hrozi uraz. Kids do not try this at home :o))))
M.13:24:06 09.03.2009
odpovědět 
        Re: DELKA PADU
Aky je rozdiel medzi rovnakym padom v 2. a 6. dlzke?
Autor14:24:33 09.03.2009
odpovědět 
         Re: DELKA PADU
ach jaj, ty si pripad... Ked je stand vyssie nad zemou tak mozes hadzat aj drzky ze sa padne pod stand, lebo pri isteni zo zeme je to podlaha.

Prosim ta ked nahodou pojdes liezt, neubliz si! :o)) Pre teba je tusim aj TR dost nebezpecna praktika.
M.14:39:57 09.03.2009
odpovědět 
          Re: DELKA PADU
ale na to, aby si padol rovno do standu, nemusi liezt moc vysoko
Autor15:03:33 09.03.2009
odpovědět 
           Re: DELKA PADU
aby si to pochopil, mas som namysli faktor 2, co vylezies nad stand, tolko padnes pod stand ...
15:05:30 09.03.2009
odpovědět 
            Re: DELKA PADU
neboj sa ja to chapem. Este je dobre pocitat s tym ze ked ten faktor bude 2 a nahodou na plnu dlzku lana, tak z tych 120 m moze byt aj 140m (to len keby si to chcel pojat ozaj hardcore, nech ta nemam na svedomi :o))))))
M.15:10:01 09.03.2009
odpovědět 
             Re: DELKA PADU
Drahy M., tvuj styl psani se mi vubec nelibi. Neustale nekoho napadas a delas z jinych lidi hlupaky. Zkus se nad sebou zamyslet, nebo sem vubec nepis. Diky moc. Honza Kubecek
jena15:17:38 09.03.2009
odpovědět 
              Re: DELKA PADU
ja ta nijako nenutim citat moje pripevky...
M.15:22:59 09.03.2009
odpovědět 
               Re: DELKA PADU
Ja vim, ze me nenutis. Jenze casto bych si rad k danemu tematu precetl nazory ostatnich. Problem je v tom, ze ty ve vetsine diskusi ventilujes sva moudra. Ostatni na ne reaguji (a nedivim se jim - ma trpelivost dnes taky pretekla). A misto abych se neco zajimaveho dozvedel, tak si jenom prectu jakej je ten M. ...(dopln nejake podstatne ci pridavne jmeno z jinych diskusi). To me samozrejme vubec nezajima, chci si precist neco k veci.
Jena16:02:55 09.03.2009
odpovědět 
                Re: DELKA PADU
Tvoj problem.
M.06:55:22 10.03.2009
odpovědět 
        Re: DELKA PADU
... ach jo, já vím, je to těžké pochopit... F=m*a => rázová síla nezávisí teoreticky ani na delce pádu, ani na rázovém faktoru. Prakticky se projeví tření, dotahování uzlů, deformační síly působící na lezce a jističe, atd., což znamená, že s délkou odlezených metrů roste šance "klikatějšího" vedení lana ve více jistících bodech = větší tření někde jsem to viděl vyčíslený, dělá to tuším kolem 15% ze vzniklé rázové síly a samozřejmě se projeví i dynamické vlastnosti lana. Všechny tyto jevy mají za následek změnu zrychlení/brždění pádu. Největší podíl však má zrychlení/zpomalení pádu jističem. Ten ovlivňuje rázovou sílu nejvíc a je téměř jedno kolik metrů letíš.
berny16:59:34 09.03.2009
odpovědět 
         Re: DELKA PADU
někdy si nemůžeš prostě prokluz dovolit
rázová síla(konečná)
impulz síly (trvání špičky v čase)
absorpce energie a snížení síly lanem (kvalita lana)
absorbce energie absorbérem (neumístěn)
prokluz lana (někdy nejde)
přetvárná práce těla na hrotech a výstupcích(účinné - nepoškodí se lezečky)
přetvárná práce helmy (pokud neuletí dříve)
tření lan v soustavě (může být)
utažení uzlů (jo trochu)
drhnutí těla o skálu (dost to vezme, jo dobrý)
vyrvání vklíněce zip friendu zip čok zip skobka plech zipp skobka jednička Šádek stop
dýchám?
nic nikdo nepočítejte, ale použijte experiment
Mrcouch
Kornel Mrcouch18:32:22 09.03.2009
odpovědět 
         Re: DELKA PADU
Ano, teoreticky nezavisi. To som pisal uz hore. TEORETICKY...
Ten vzorec hore, sila rovna sa hmotnost krat vyska? Ci co to ma byt, nech tomu rozumiem? Lebo ak ano, to hovori len o energii, ktoru treba zlikvidovat. A od dalsich faktorov (napr. dynamicke vlastnosti lana, aj dalsie, padovy faktor napriklad) zalezi, ako tato energia bude pohltena, a az na tej kvalite pohltenia zavisi, ci bude hodnota razovej sily vyssia alebo nizsia.
Ak je to a tam vyska, tak je to snad analogicke dlzke padu. Ak to a je zrychlenie, tak to je inac a pochybujem ze dobre pre tento pripad, pretoze to nic podstatne nezohladnuje.
M.07:04:34 10.03.2009
odpovědět 
          Re: DELKA PADU
Myslím, že tady končí veškerá diskuze..."a" je zrychlení, v tomto případě zpomalení tělesa o hmotnosti "m". Začni základním přehledem fyziky. Dost ti to pomůže... HOWGH
berny13:33:22 10.03.2009
odpovědět 
           Re: DELKA PADU
No dik, potreboval som vediet, ze si to takto myslel, pretoze aspon teraz vidno ako si sa netrafil - akoze s tymto vzorcom chces popisat kazdy druh padu do lana co prichadza do uvahy? Bez ohladu na to ci sa pada do standu alebo nie? Tak vidis, ja mam rad tiez radsej jednoduche veci nez zlozite, ale niektore deje sa zial takto prostucko popisat nedaju ze vytiahnes prvy fyzikalny vzorec na ktory si spomenies a zacnes sa nim ohanat... Zaklad totiz je, ze pri pade z urcitej vysky (co sa mozeme dohodnut ze moze byt aj konstantne, lenze potom ked uvazujeme o konstantnom padovom faktore tak sa toto nutne musi lisit a konstantne nebude) zalezi na tom aka cast lana zachytava pad cize akeho spomalenia je schopna, a pri urcitej hmotnosti padajuceho telesa tomu bude prisluchat urcita razova sila.
(Nahodou profesora fyziky sme mali prisneho a aj som cosi musel vediet, aj ked uz to je nejaky rok.)
M.14:02:11 10.03.2009
odpovědět 
 Re: padovy faktor a razova sila?
Ahoj,
trochu věcí je tady http://www.bealplanet.com/ portail-2006/index.php?page=facteur_chute&lang=us trošku podezřelé je to, že rázové síly jsou dost často větší než u pádové zkoušky.
Tady http://en.petzl.com/ petzl/SportConseils? Conseil=56&Activite=3 je fall simulator. Podezřelé je, že při změně některých podmínek se rázová síla nemění.
Ahoj Tomáš
07:05:13 10.03.2009
odpovědět 
  Re: padovy faktor a razova sila?
Ten prvy odkaz je presne o com som cely cas hovoril, len to poznam iba v tlacenej forme.
Vysoka razova sila pri priklade c.4 je preto, ze sa to priblizuje kvoli velkemu treniu padu s faktorom 2.
M.10:35:13 10.03.2009
odpovědět 
 Re: padovy faktor a razova sila?
Co to vzit ciste polopaticky?

Kdyz skocis bungee jumping na ocelovym lane, bude razova sila dost velka, tak velka, ze to organismu neudela dobre. Kdyz ho skocis na bungee lane, bungee lano se protahne a sili snizi tak, ze se organismu nic nestane. Bungee se skace 10m, 20m, 50m i vic. Je skoro jedno jak velka je vyska padu, bungee lano se o to vic protahne a sila ktera pusobi na skokana je porad skoro stejna a nikdy neprekroci nejakou unosnou mez. Ale kdyz skocis vetsi vysku, o dele na tebe bude ta maximalni sila pubobit a o to dele setrvas dole v tom nejnizsim bode.
A ted padovy faktor. U normalniho bungee skaces s faktorem 1. Kdyz bys ale na tom moste vylezl jeste na jerab a skocil dvojnasobnou delku na stejnem lane, je jasny, ze sila bude vetsi. Lano totiz zustalo stejny a tudiz ma svuj limit, jak se muze natahnout. Skaces tedy s padovym faktorem 2. A kdyz bys to udelal opacne a lano prodlouzil a vedl nahore pres ten jerab (jako u lezeni pres kruh), tak je jasny, ze sila bude mensi, protoze pracuje delsi lano a vic se protahne a na protazeni pohlti vic padove energie. Skocil jsi s padovym faktorem mensim nez jedna.

Padovej faktor neprecenuj. Je dobry vedet jak to priblizne funguje, ale nemusis to pri lezeni pocitat. Je jenom pomucka, jak zcatecnikum vysvetlit, ze si maj dat pri odlezu od standu jisteni co nejdriv. Je to velmi nepresna pomucka, protoze spousta energie se spotrebuje na treni v karabinach, zaziznuti sedaku, utazeni uzlu, ale n druhou stranu velky treni v karabinach zase snizuje moznost protazeni lana, takze ti zase zkracuje delku lana, ktery pracuje. Takze jak skutecne tvrdej pad te ceka se pri vic jistenich neda nikdy presne urcit. Nastesti, kdyz rozumne svakas, vetsinou je to lepsi nez horsi proti tomu, co rika padovej faktor. Ale pokud si cvaknes kruh pod previsem, tak tam bude takovy treni, ze ti opravdu muze zkratit delku lana ktery pracuje pri padu a tam se to podstatne zhorsi.

Jinak ve starym prochazkovi je graf zavislosti razovy sily na padovym faktoru a hmotnosti lezce. Z nej je to hezky videt.

Dušan K.09:50:43 10.03.2009
odpovědět 

Reklama:
 Foto dne:

Příprava Padání
 Databáze cest:
Všechny cesty (174349)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Jahodová Dřeň Xc Bezděčín
Per Katl 6+ Frankenjura
Velká Potopeň IXc Labské Údolí - Levý Břeh
Acht Und Mehr 9 Höllengebirge
Lustige Witwe VIIc Pfaffenstein
Nově komentované:
Plotnou Vpravo 6- Davle
Jahodová Dřeň Xc Bezděčín
Jahodová Dřeň Xc Bezděčín
Venca K. 7A Mrtnická Skála
Bruce Lee 10+/11- Holštejn

 Nově v diskusi:
Re: Training protokol 7b -&amp;amp;amp;gt; 8a | Re: Training protokol 7b -&amp;amp;gt; 8a | Re: Training protokol 7b -&amp;amp;amp;amp;amp;gt; 8a | Re: Training protokol 7b -&amp;amp;gt; 8a | Re: Training protokol 7b -&amp;gt; 8a | Training protokol 7b -&amp;gt; 8a | Re: Training protokol 7b -&gt; 8a | Re: Training protokol 7b -&amp;amp;amp;amp;gt; 8a | Re: Training protokol 7b -&amp;amp;amp;amp;amp;amp;gt; 8a | Re: Training protokol 7b -&amp;amp;amp;gt; 8a |

 Nové komentáře:
Re: Síla | Re: Síla | Re: Síla | Re: Síla | Re: Síla | Re: Síla | Re: Kurz | Re: Kurz | Re: Síla | Kurz |

 Kde to vře:
Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu ČHS (82)
Adam Ondra a Ela Adamovská k přípravě na olympijskou kvalifikaci (43)
Lezení na 2 významých stěnách v Srbsku u Berouna zřejmě skončí (42)
20. ročník Petrohradského padání (17)
Valná hromada ČHS 2024 (12)
Vzdělávání – cesta k úspěchu (7)
Film Adama Ondry o Bon Voyage 9a po vlastním jištění (E12) (7)
Brazílie - Rio de Janiero - březen/duben (5)
EPM v bouldrech Curno, Itálie (5)
Hollywood chystá film o prvovýstupu Warrena Hardinga na El Capa (5)

 Nově v inzerci:
Skály kolem Prahy | Bouldermatka | Gore-Texka Mammut | Gore-Texka Mammut | Péřový svetr North Face za 800,- | Apartmán v Tisé | Nové lano Tendon Master PRO 9.2 CS 80m | Ostravsko | LS Miura 42 | Friendy |

 Anketa:
Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
 Plně je respektuji 
 452 
 Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
 452 
 Mám s tím problém, ale občas ano 
 497 
 Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
 449 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.